Ugrás a fő tartalomra

Opel Astra G TID Computer házilag

Csináljunk fedélzeti számítógépet a középső dátum kijelző TID-re.A feladat nem egyszerű,de nem is olyan vészes,aki barkácsolt már legalább 10 alkatrészből álló elektronikát annak talán nem lesz nagy kihívás.Alap Arduino kezelés nem árt hozzá!

Egy lelkes Brazil programozó készítette,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges! 


Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC):


A menük sorban :

Dátum       : év/hónap/nap
Autonomia   : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat.
Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzés
Távolság    : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága.
Fogyasztás  : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok.
Sebesség    : pillanatnyi,átlag,maximum,?.





Az építéshez szükséges anyagok:

1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat)
1x lyukacsos próba panel
6x ellenállás 100K
2x ellenállás 10K
2x zener dióda 5,1 V
1x feszültségszabályozó 7809 (nem kötelező, de jó ha van)
2x gomb (vagy gombos ablaktörlő kar Astra / Agile )
9x vezeték 1 méter hosszú (lehetőleg eltérő színű)
2x huzal 5 méter (opcionális,jel az injektortól és a sebesség érzékelőtől)

Ajánlás :

- a vezetékek bekötésekor ne legyen gyújtás!
- a vezetékek szigetelésére zárlat elkerülése végett ügyeljünk!
- a szerelés idejére célszerű lekötni az akkumulátor saruját!
Az ebből adódó hibákért nem vállalok felelősséget.

A TID kijelző buherálás írásomban megtalálhatóak a kiindulási alapok.A kijelző kábelezése,bekötése :

Amire szükségünk lesz a kijelzőtől :
PIN 2 : rádió ant.kimenet (ez a rádió mögött is beköthető) 
PIN 6 : Test 31 / fontos hogy innen vegyük le!
PIN 9 : Sebesség jeladó
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal

A rádiótól :
Pin :  kulcs szál pozitív!

A BC kezeléséhez (talán bontóból vagy vatera) beszerezhető a gyárilag nyomógombos kialakítású ablaktörlő kar : 

(Ha ez nincs akkor 2 db. nyomógomb kell hozzá)Én átmenetileg ilyen dobozolt gombbal használom :




A kapcsolási rajz :


Az üzemanyag jeladó a bal oldali hátramenő kötegben vagy a kormány mögötti műszer csoportban is megtalálható,nálam kék-fekete csíkkal.
Az injektor bekötése az akkumulátorhoz közelebb eső fúvóka testére (barna-piros csíkkal).
A kapcsolási rajzon az AA/DIS-t a TID kijelzőtől kábelezett PIN 2-re kell kötni,(megjegyzem ez nálam valamiért nem működik így egy 1 kohm-os ellenálláson keresztül a kulcsszál pozitívra kötöttem,nálam jelenleg a dátum kijelzés nem jeleníthető meg).



Az Arduino programja Opel Astra G-re beállítva angol nyelvű menüvel letölthető innen.



A BC működése : az indítókulcs elfordításakor a kijelzőn az üdvözlő szöveg,majd az utoljára használt menü kijelzés látható.
A gombokkal a menüben léptetve kiválasztható a kívánt kijelzés,a további almenübe a másik gombbal lehet léptetni.
Az opció menüben :
a reset,a kalibráció,a debug,a mentés,és a visszalépés választható.
A reset törli a mentett értékeket,pl. az összes mért kilométert.
A kalibráció menüben kis léptékben állítható +/- irányban : a fogyasztás,a sebesség és a távolság mérése pontatlanság esetén.
(pl.a gyáritól eltérő kerék méret esetén).

A debug menüben ellenőrizhető a tank jeladó által számított üzemanyag telítettség,a fordulatszám és a motorforgás érzékelése.
(ez a menü nem ad pontos mérést,csak hiba keresésre szolgál)
A motor leállításakor pár másodperc alatt elmentésre kerülnek a mért értékek,a mentés ideje alatt az EON ikon világít,majd a búcsú üzenet lesz látható az indítókulcs kihúzásáig. 


A program készítője szerint még fejlesztés alatt áll,de teljes értékűen használható!


  


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Opel Astra középső Triple Info Display röviden TID buherálása

Az Opel két soros idő,külső hőmérséklet és a gyári rádió információs kijelzője. Ugyan azt a kijelző panelt rakták Astra G,Corsa C,Tigra,stb. modellekbe. Több cikkszámon is megjelent valószínűleg több cég is gyárthatta : - 009133265 Siemens 5WK70007 KZ: "AL" - 09133266 002419386 96.598 Valeo KZ: "AZ" - 90560091 Siemens 5WK7454 - 024461075 KZ: "WA" - 90562546 002419386 96.598 Valeo - 24418957 96598 Borg - 24461517 317099190 98.496 BORG Eltérések is akadnak közöttük,egyes gyártóktól kikerült olyan kijelző amin a két gomb nyomva tartásával egyfajta diagnózist lehetett elindítani ami az aktuális sebességet is kiírta. Előfordulnak olyan kijelzők amik gyárilag blokkolva vannak tehát csak az idő a hőmérséklet és a dátum kijelzést jelenítik meg. Ezeket a gyári célműszerrel (pl.Op-com) ki lehet kapcsolni. A gyárilag beépített rádió az alsó sorban jelezi ki az éppen aktuális menü vagy rádió állomás nevét. Sokan nem elégedtek meg ezen rádiók tudásával így lecserélt

Opel Astra G közép box kiszerelése

A közép box kiszedése : először is a rádió keretet kell eltávolítani amit középen egy torx csavar tart ,plusz be van pattintva,érdemes az elektromos csatlakozót és az antennát is kivenni mert útban lesz. A keret alatt mindkét oldalon található 2.db. torx csavar. Az alsó szivargyújtó burkolat lepattintásához nagyon jó szolgálatot tesz a békebeli hűtőszekrény jég vakarója. A hamu tartónál is 2.db. csavar rögzíti, a szélsők. Az irat tartó kiszedése : A fűtés szabályzó konzol kiszabadítása még türelmes embernek is elég nehéz,a bovdenek ki akasztása egyenesen ki akasztó (nagyon mérges lettem rá). Ennek kiszedése után kivehető a középső műanyag burkolat. Sok sikert és törésmentes kiépítést!