Ugrás a fő tartalomra

Opel Astra középső Triple Info Display röviden TID buherálása

Az Opel két soros idő,külső hőmérséklet és a gyári rádió információs kijelzője.
Ugyan azt a kijelző panelt rakták Astra G,Corsa C,Tigra,stb. modellekbe.
Több cikkszámon is megjelent valószínűleg több cég is gyárthatta :


- 009133265 Siemens 5WK70007 KZ: "AL"
- 09133266 002419386 96.598 Valeo KZ: "AZ"
- 90560091 Siemens 5WK7454
- 024461075 KZ: "WA"
- 90562546 002419386 96.598 Valeo
- 24418957 96598 Borg
- 24461517 317099190 98.496 BORG



Eltérések is akadnak közöttük,egyes gyártóktól kikerült olyan kijelző amin a két gomb nyomva tartásával egyfajta diagnózist lehetett elindítani ami az aktuális sebességet is kiírta. Előfordulnak olyan kijelzők amik gyárilag blokkolva vannak tehát csak az idő a hőmérséklet és a dátum kijelzést jelenítik meg. Ezeket a gyári célműszerrel (pl.Op-com) ki lehet kapcsolni.



A gyárilag beépített rádió az alsó sorban jelezi ki az éppen aktuális menü vagy rádió állomás nevét. Sokan nem elégedtek meg ezen rádiók tudásával így lecserélték egy komolyabb 1 DIN-es CD-s vagy Mp3-as egységre,ebben az esetben le kellett mondani az kijelző alsó sorában megjelenő információkról. Viszont ha a gyárilag kialakított rádió csatlakozóban az elektromos antenna vezetékét nem kötötték be akkor volt rá esély hogy a fenti képen is látható módon a dátum kijelzés lett aktív!


Több éven át nálam is a dátum kijelzés ment,míg egyszer véletlenül ráakadtam egy Arduino-s programra ami a dátum kijelzés helyére egy egyedileg begépelt szöveget jelenít meg. Hirtelen felindulásból azonnal nekiálltam kipróbálni,mivel korábban is foglalkoztam már Arduinóval nem okozott problémát a bekötés/programozás/tesztelés!


Első lépésként a kijelző csatlakozóját kellett feltérképezni,megbontani,kábelezni :





A csatlakozó a kijelző hátuljában található 12 pines,a képen látható bekötési rajzon a Corsa C vezeték színezései vannak ez az Astra G-n más!! A lábak pozíciója ugyan az.

A kijelző hozzáféréséhez és a közép konzol szétszedéséhez információk itt lesznek.


A kijelző csatlakozóból ezekre a lábakra van szükség :
Pin 1 : +15 Gyújtás
Pin 6 : Test
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal

Fontos! Az adat vonal csak akkor működik ha a TID kijelzőn nincs dátum megjelenítés,ehhez a Pin 2 lábat egy 1 kohm-os ellenállással pozitívra kell kötni!

A csatlakozóról kb. 50cm szálanként eltérő vezetékezést a kiszedett kesztyűtartó mellé engedtem le,itt könnyedén hozzáférhetővé válik az esetleg programozáshoz.





Képen az Arduino Pro 3.0 panelja az 5 szál kábel bekötéssel.

Az Arduino panelről :
Erre a célra felhasználható bármelyik a képen látható fajta,méretükben és az USB csatlakozó kialakításban térnek el egymástól,kezdőknek az USB csatlakozósat és gyárilag tüske soros verziót javaslom. Azon panelok amiben nincsenek gyárilag beforrasztva a tüskék (mellékelni szokták a csomagban) nekünk kell beforrasztanunk. Az USB csatlakozó nélkülieket egy úgy nevezett FTDI illesztővel tudjuk USB-re csatlakoztatni és majd programozni. Kis hazánkban a jófogás és vatera oldalakról is beszerezhetőek de aki jártas az ebay-en spórolhat pár forintot több darab rendelés esetén!




Az arduino-ról pár szóban itt!
A kijelző teszt programja innen letölthető. A letöltött zip file-t kibontjuk az Arduino/Libraries alá könyvtárral együtt.
Ilyenkor érdemes újra indítani az Arduino-t hogy a bemásolt mappákat is lássa,a mellékelt program a szerkesztőben :


A felső keretben a láb kiosztások állíthatóak,mellette megjegyzésként látható hogy az Arduino Pro panel D3-as lába lesz az amit a kijelző SDA vezetékére kell kötni és így tovább a többit értelemszerűen.
Az alsó piros jelölésben a kijelzőn kiírandó szöveget írhatjuk át,ez nálam .Welcome!. felirat lett! A háttér világításom led-ezve van,erről is fogok írni hamarosan.
Egy kis programozási tudással elképesztő dolgokat lehet csinálni akár erre a kijelzőre is!
Pl. az arduino egyik bemenetére kötve az ajtó szálat ki írható hogy éppen csukva vagy nyitva van,tovább megyek ugyan ezzel az ardu panellel fedélzeti computer-t varázsolhatunk a kijelzőre ami az autó üzemanyag fogyasztását,akku feszültséget,sebességet,megtett távot,stb. képes ki írni,ennek megépítéséről is tervezek egy ilyen leírást készíteni!







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Opel Astra G TID Computer házilag

Csináljunk fedélzeti számítógépet a középső dátum kijelző TID-re.A feladat nem egyszerű,de nem is olyan vészes,aki barkácsolt már legalább 10 alkatrészből álló elektronikát annak talán nem lesz nagy kihívás.Alap Arduino kezelés nem árt hozzá! Egy lelkes Brazil programozó készítette,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges!  Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC): A menük sorban : Dátum       : év/hónap/nap Autonomia    : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat. Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzés Távolság     : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága. Fogyasztás   : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok. Sebesség     : pillanatnyi,átlag,maximum,?. Az építéshez szükséges anyagok: 1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat) 1x lyukacsos próba panel 6x ell

Opel Astra G közép box kiszerelése

A közép box kiszedése : először is a rádió keretet kell eltávolítani amit középen egy torx csavar tart ,plusz be van pattintva,érdemes az elektromos csatlakozót és az antennát is kivenni mert útban lesz. A keret alatt mindkét oldalon található 2.db. torx csavar. Az alsó szivargyújtó burkolat lepattintásához nagyon jó szolgálatot tesz a békebeli hűtőszekrény jég vakarója. A hamu tartónál is 2.db. csavar rögzíti, a szélsők. Az irat tartó kiszedése : A fűtés szabályzó konzol kiszabadítása még türelmes embernek is elég nehéz,a bovdenek ki akasztása egyenesen ki akasztó (nagyon mérges lettem rá). Ennek kiszedése után kivehető a középső műanyag burkolat. Sok sikert és törésmentes kiépítést!